tisdag 20 oktober 2009

Jag är en fegis!

Vänner i vår omgivning har nu också börjat få barn och det är verkligen kul! Självklart blir jag då sugen på att sy saker till deras barn och ge bort i present, men jag är en riktigt fegis!! Eftersom jag inte har några beprövade och säkra mönster är det så svårt att säga om plagget sitter bra eller inte. Jag föreställer mig naturligtvis katastrof och springer istället i sista sekund iväg till affären och köper nåt annat gulligt att ge bort i present. *suck* Ja... nån dag kanske jag vågar ge bort lite egensydda kläder. ;)
Här är det senaste som inte landade hos en nyfödd liten pojke. Ett par trikåbyxor med flodhästar och ränder samt en hjälmmössa fodrad med en mjuk och fin vit trikå.


Notera gärna skumgummidynan på barnstolen i bakgrunden. Två sådana har min sambo sytt ihop! Duktigt... :) Tyget är från Åhléns. Bordet som hör till stolarna klädde vi med samma tyg fast i vaxduk. Skruvade på bordsskivan med vaxduken emellan. Det blev jättebra!

Jag sydde ett likadant par trikåbyxor till Sibel. Grenstycket är i avvikande färg och bredare baktill än framtill.

Jag har testat ännu ett sätt att sy fast märket på plagget. Klippte det först i små bitar och eldade lite i kanterna så att de inte börjar fransa. Sydde sedan fast dem nertill på byxbenen, lite slumpmässigt placerade...
Snigeln på ena benet...

Material: E-slöjds randiga trikå i färgerna ljusturkos/klarblå och smörgul/orangegul samt lime flodhästar från Jofotex. Gul mudd från Ohlssons tyger.

Mönster: Nunnu trikåbyxa, storlek 56 cl respektive 86 cl. Ur Ottobre design nr. 1/09.

Minus: Att jag inte har en egen liten bebis här hemma som man kan prova sina hjälmmössor på! ;) Det är svårt med dotternas bollar liksom... Och USCH!!! vad det är svårt med kantband. Jag höll på att ge upp säkert 1000 gånger innan kantbandet satt fast på mössan. Jag tror bestämt att en kantbandare (snedslåveckare) är på väg att köpas in!

Plus: E-slöjds trikå är såå underbar!!! Supermjukt och skönt och jättelätt att sy i. Bra tygkvalitet som håller i många, många år.

3 kommentarer:

Husfrun på landet sa...

Meeen, du syr ju jättefina grejer!! Tycker absolut du kan ge bort i present. Och glöm inte, det är ju hantverk, one of a kind :)

Leo och lillasyster sa...

Åh kom och klä om Leos stolar också, era småstolar blev verkligen jättefina!!! :)

Nilla sa...

Satsa på babyfiltar, där kan iaf inte passformen bli fel. :P
Men jag tycker inte att du behöver skämmas, du syr ju jättefina saker!