tisdag 9 december 2008

Lattjo prylar inför jul

Nu har lilla S fått sin första tomteluva och hon blev så glad och fylld av julmyskänsla att hon genast stämde in i sköna julsånger... "O Helga natt..."


Luvan sydde hennes far! :) Han kände skaparlust och jag lät honom givetvis gå loss med sin kreativa anda på symaskinen och det präglade velourtyget som jag köpt på Stoff & Stil. Ta gärna en närmre titt på "bollen" längst ut på luvan! Syns på bilden nedan. Hihi! Visst är den originell? Gulligt...

Själv sydde jag en "halsduk/dreggellapp/scarf" (kalla den vad du vill) som är fodrad med tjock och väldigt mysig naturfärgad fleece som jag tagit från en filt jag köpte för en tjuga på Myrorna. Halsduken är vändsydd vilket jag personligen inte tycker är så värst snyggt egentligen. Snyggare är nog att sy dit nån snygg söm längsmed kanten, och jag hade velat ha mer rynk på det röda tyget, inte sådär slätt... Aja, jag är i vilket fall nöjd med den!! Så varm och mysig i det här vädret! Haha, jag vill ha en själv! Den är sydd i samma röda präglade velour som tomteluvan, med samma vita präglade velour, som också använts till luvan, i kanten mellan fleecen och det röda. Eftersom jag tyckte den blev lite tråkig så sydde jag på en applikation med langettstygn. Tryckknappen var förresten otroligt smidig att banka dit. Jag hade av nån anledning föreställt mig att det skulle bli ett elände första gången. Hoppas den håller. Jag förstärkte faktiskt velourens baksida med en liten bit vliseline för säkerhets skull.



God Jul!

Inga kommentarer: