tisdag 9 juni 2009

Blåblommig keps!

Jag har länge varit sugen på att sy en buskeps (eller lokförarkeps som också är ett passande namn) men dröjt med det eftersom jag saknat mönster. Visst kan man alltid pröva sig fram, men då tar det liksom lite mer emot för mig och det blir betydligt svårare att komma igång. Så gissa om jag blev glad när jag såg att Rättvisa Barn har lagt upp en urtjusig beskrivning över hur man syr en keps på sin blogg! :o)
Tack alla ni som delar med er!
Igår kväll plockade jag fram det turkosblommiga IKEA-tyget och klippte ut delarna på fri hand med hjälp av ett måttband. Jag ville minnas att dotterns huvudmått var 47 cm så jag klippte ut det + sömsmån, men då blev mössan givetvis lite för liten. Det är svårt att veta vad man ska välja för storlek när man syr tycker jag. Särskilt när man syr åt en som hela tiden växer dessutom!

Efter denna keps kan jag konstatera att det blir till att sy en med en något större omkrets i brättet och kanske också med en resår insydd i brättet för att förlänga användningstiden.

Mönster: Rättvisa Barn!!

Material: Tyg från IKEA, "Gunilla". Vlieseline i skärmen för stadga.

Plus: Kepsen är hur tuff som helst! Kul att ha fått testa på att sy en äntligen.

Minus: Lite liten, men å andra sidan kan jag tänka mig att ge den till någon som fortfarande kan använda den.

6 kommentarer:

Husfrun på landet sa...

Åh vad snygg den blev, trist att den inte passar på S. Men nästa blir säkert lika snygg den, om inte ännu snyggare :D

Kool Inka sa...

Vad fint det blev. Tack för tipset förresten, har letat efter ett sånt mönster. Nu ska jag bara leta efter ledig tid... :)

maria sa...

Vilken tjusig keps! Tycker Sibel är jättesöt med den.

Jessica sa...

Vilken fin!! Kan man köpa en sån ?! Lång leveranstid ?!

Roblin sa...

Nu har jag haft din blogg uppe sedan du skrev detta inlägget - allt för att jag ska få ändan ur att kommentera. Men oj vad det har varit gott om dåligt med tid!

Ursöt keps, har också sneglat på R.B men inte fått häcken ur ännu, men din blev ju superfin så nu känner jag lite inspiration. Ska bara som Kool Inka jaga fram lite tid också :-)

Välkommen! sa...

superfin kepa! nån gång när jag får tiiiid ska jag sy en till min dotter med! :)
trevlig sommar! /hanna