torsdag 25 juni 2009

Dille på Pippi

Hälsningar från Gotland! :o)

Vi hyr en jättefin stuga och semestervädret är fullkomligt underbart! Jag kunde inte ha det bättre! :) Med bara två veckor ledigt i sommar känns det därför extra härligt att jag fått en så fin start på semestern. Symaskinen har jag givetvis krånglat med mig ut på ön också! :D Jag tänkte att jag skulle få lite mer tid till att sy under semestern... Men nu när det är så fint väder så vete tusan om man får så mycket sytt förstås. Fast en kjol har det faktiskt blivit!


Vi hade besök av en en jättegullig familj med en 3-årig tjej som jag fick höra var Pippitokig! :) ...och då kunde jag ju bara inte låta bli att sy upp en kjol i Pippityget jag hade med.


Gulligt med "Pippiorange" kantband nertill tyckte jag... :)


Mönster: Allt om handarbete nr 4/08, storlek: 3 år.

Material: Pippityg i bomull från Åhléns, orange tråd, resår 3 cm bred, orange kantband i bomull, eget namnband.


Plus: Söt kjol som var mycket enkel att sy! Jag tror nog att mottagaren blev glad för sin Pippikjol, men hon var en liten blyger så jag fick aldrig se henne i den.


Minus: Jag sydde in en resår i resårkanalen som först var 47 cm som det stod på ett ställe i sömnadsbeskrivningen, men först när kjolen var klar så tyckte jag den såg så väldigt tajt ut. Det var bara att sprätta upp och sätta i en resår på 50 cm istället som det stod på ett annat ställe. Inte vet jag om det blev bättre precis... Kanske får rapport av mamman nästa gång vi ses! ;)

3 kommentarer:

KRUMELEJ sa...

Hej!

Hoppas att lilltjejen blev nöjd med sin skoj. Min dotter som också är Pippitokig hade älskat den :).

Kool Inka sa...

Vilken fin och vad generöst av dig.

Krimskrams sa...

Härlig pippikjol! Jag har också lite pippityg här hemma som jag nog snart ska sätta saxen i. Men först måste jag prova att sy en sån keps som i inlägget nedan. Underbar!