torsdag 4 juni 2009

Hallå solen...

...var är du?

Jag har ju sytt en solhatt till lilltjejen nu!
Ja, eller två egentligen...


Fast den första i ett retro lakanstyg blev helkonstig och misslyckad. Det var som att mönsterdelarna var fel utklippta eller nåt. Jag höll på att bli knäpp när jag upptäckte det och sydde snabbt ihop eländet ändå! Bara för att öva på själva tekniken att sy en fodrad solhatt. Fodret till denna var en gammal gul t-shirt som jag slutat använda. Riktigt mjukt och fint material. Det räcker nog till en till... Solhatten var dessutom lite för stor, därför sydde jag en lite mindre solhatt i Lena Boijes tyg "Löjtnantshjärta" som jag hittade på second hand i februari. Till den använde jag ett av våra gamla vita örngott som foder.

Hon har ännu inte riktigt greppat det där med att
man luktar med näsan ...

Hatten satt riktigt bra och gjorde sitt mot solen! Det konstiga med denna var däremot att fodret på brättet var alldeles för litet så det blev en stor glipa i fodret. Inte för att det gör något, det är inte så att det hänger löst eller så, men jag förstår bara inte hur det gick till!? Och när jag upptäckte det hade jag liksom sytt så långt så det var bara att fortsätta att sy färdigt. Här har ni en som för tillfället vägrar sprätta och göra om!! Lyckas man få till en timme vid symaskinen nån gång i månaden så vill foten inte gärna släppa gaspedalen många sekunder i taget... ;)

Namnlappen fick sitta på insidan av hatten. På bilden ovan ser man f.ö. glipan som blev i fodret mellan brättet och kullarna.

Mönster: Ottobre design 3/09, Hermione solhatt, storlek 46 resp. 48 cm.

Material: Allt är sytt av diverse återanvända tyger. Har använt vlieseline i yttertyget för stadga.

Plus: Kul projekt som resulterar i en verklig nyttopryl! Sibel har redan fått bra användning av sin solhatt. Stort plus är att hon låter den sitta kvar på huvudet! :) Jag skulle dock vilja pröva att sy efter lite andra mönster också. Får väl testa att rita nåt själv...

Minus: Ja, att det blev knas med mönsterdelarna!


En glad liten tjej med en lattjo liten pryl på huvudet! :o)

4 kommentarer:

Y sa...

härlig bild med löjtnantshjärtan ! du får till foder och allt nästa gång

rino sa...

Fin tycker jag, kul att tjejen gillade den.
Har du provat att vändsy med brättet mellan foder och yttertyg? Så du slipper skarven.

Husfrun på landet sa...

Jättefin :) Sibel har verkligen blivit stroa tjejen :)

Lattjo liten pryl sa...

rino: Ah..glömde skriva om det i mitt inlägget. :) Jo, det var något som jag medvetet lät bli för att inte minska bredden på brättet för mycket. Ville egentligen ha ett mycket större brätte från början.

Pumla: Ja, det har hon! C också vad jag har sett på bilder i bloggen din. :D