tisdag 30 juni 2009

Grrrymt!

Vilken värme! Vilken hetta! Det är både gudomligt skönt och asjobbigt om vartannat. Det väder vi upplever nu är anledningen till att jag kallar mig själv vintermänniska. Insekter överallt! En del biter, andra sticks och suger. Solen lämnar somliga med bränd hy och blåsor och andra med kliande soleksem. Det är lätt att klaga när man befinner sig i elände... Min stackars dotter har det inte lätt just nu. Hon har tandsprickning på gång. En massa kindtänder som ska plöja sig igenom tandköttet på en gång är jobbigt nog, men som om inte det skulle räcka så har hon dessutom fått blåsor i munnen som gör att hon har svårt att äta för att det gör så ont. Hon har även blåsor på fotsulorna, flera mellan tårna (se bilden nedan), och några små på händerna och skinkorna! Först trodde vi på knottbett eller värmeutslag, men när det till sist blev till såna jobbiga vätskefyllda blåsor på nämnda ställen blev jag mer och mer övertygad att det handlar om s.k. "höstblåsor".


Aj aj aj...
Hon har det lite jobbigt i värmen min älskling. Trots det visar hon oss ofta sitt glada lilla jag mitt i allt elände som är så svårt för henne att förstå något av.


På sig har hon ett par somriga byxor som jag precis har sytt. "Du är Grrrrym!" står det på ena låret och det är hon verkligen den här tjejen! ;)

Byxan sitter ganska bra, men det är nu hon ska använda den. Jag lade aldrig till någon sömsmån i mönstret, som var nästan två storlekar för stort, i försök att göra byxan i någonlunda rätt storlek.


Bensluten skulle egentligen prydas med något som kallas "Pintuck-veck", men jag missförstod lite hur man skulle göra och sim-sala-bim så blev det en egen variant av veckade benslut. Fast jag förstod i efterhand hur de ska sys, så det blir kanske "Pintucks" på ett par andra byxor... bara för att testa, som vanligt. :)

Mönster: Ottobre design nr. 1/09, Katri linnebyxa, storlek 92 (minus sömsmån).

Material: Tyget är ett örngott i vävd bomull från Hemtex. Resår, 3 cm bred.

Plus: De är luftiga och sköna att ha nu i sommarvärmen! Mycket lätta att sy.

Minus: Det är inte särskilt lång livslängd på byxorna storleksmässigt. Samma problem som alltid hade jag även när jag skulle bestämma resårens längd... Men de funkar.

9 kommentarer:

Krimskrams sa...

Stackars liten! Tur att det går över och att hon håller humöret uppe ändå. Härliga byxor och vilket fint tyg!

Kool Inka sa...

Stackarn! Hoppas det går över snart. Vilket otroligt fint tyg!

Roblin sa...

Grym är hon verkligen!
Kan inte vara lätt med allt på en gång - men med ett par så fina nya byxor så måste det kännas lite bättre för henne.

Väldigt fina blev byxorna i vilket fall som helst och S är ju huuuuuuur söt som helst!

Lattjo liten pryl sa...

Tack för uppmuntrande ord!
Blåsorna har inte försvunnit ännu, men hon kan äta lite bättre, vilket är himla skönt bara det. Byxorna har hon gjort sina bästa försök att nöta ner till stoft, men de är fortfarande i funktionsdugligt skick! ;)

Krimskrams sa...

Skönt att blåsorna är på väg bort!

Jag skickar gärna möstret på hjälmmössa till dig. Vilken storlek vill du ha? Det finns i storlek 36-48 (huvudomfång).

Jag kommer inte på något mönster jag behöver, men kanske kan vi göra något litet tygbyte i samband med att jag skickar mönstret? Jag såg att du hade massa fina tyger i inlägget "en fläkt från svunna tider". Sen skymtade jag lite John Blund-tyg också, men det förstår jag om du håller hårt i ;-) Kika in i min blogg om du hittar något fint tyg som du gillar.

Annars skickar jag gärna mönstret utan annat byte! Oj vad långt inlägg det blev...dags att sova.

LillaBarn sa...

Tack för kommentaren, såg den precis nu... Jag har avancerat från is och glass till soppa och mjuk mat. Försökte mig på apelsin igår, men det var sådär lagom kul... Din tå ser inte ut att må så kul den heller, Aj!! Hoppas de går bort snart. Byxorna är jättesnygga, är det inte pintucks du har gjort nedtill??!! Fint tyg, tänk om man kunde köpa sånt tyg här... Jag ska kolla vidare på din blogg nu!!

od Andulky sa...

Stackars liten!! Snygga byxor! Och jag gillar verkligen din blogg!!

Sandra sa...

Vad roligt att du hittade min blogg så att jag hittade din, du har mycket fint sytt här!

Det går att köpa gamla nummer från ottobres hemsida, men vet du vilken storlek du vill ha på jackan så kan jag rita av den och skicka den till dig. Den finns i storlekarna 98-128.

Tanjis sa...

Aaaaaj, det såg ut att göra ont det där!
Vilket härligt tyg du hittat! Trodde att det var ett retro-tyg först, tänk vad roligt att det kommer igen.