tisdag 10 mars 2009

Första bodyn

Nu har jag sytt min första body!

Det var rätt så knepigt eftersom jag inte hade något färdigt bodymönster att utgå ifrån. Därför tog jag överdelen från ett tröjmönster ur årets första nummer av tidningen Ottobre, den med kuvertöppning som halsringning, och underdelen på bodyn försökte jag rita av en body ur garderoben här hemma. Den bodyn satt bra när jag ritade av mönstret för nån månad sen, men inte vet jag om hon kanske har hunnit växa ur den idag? För bodyn som jag sydde blev aningens tajt runt låren. Annars finns det ganska gott om växautrymme i den och då valde jag storlek 74cl på mönstret ur Ottobre. Lilltjejen är 76cm lång.

Ja ja, bättre för stort än för smått. Det man syr idag som blir för stort kan man ju alltid använda längre fram, förutsatt att det inte är specifika vinter-/sommarkläder som sytts inför fel årstid då förstås! :)
Gem är godis!
På denna första body sydde jag även mina första applikationer. Snacka om experimentplagg! Jag trodde att allt man applicerar på ett stretchigt material riskerar att bubbla sig och knöla till tyget, men det verkar bara gälla stretchigt på stretchigt? Det här är vävd bomull på stretchig collegetrikå. Så tipset jag fick om att stabilisera på baksidan av det stretchiga tyget med bakplåtspapper hade nog inte behövts i det här fallet. Nu sitter det en massa bakplåtspapper bakom två av de mindre blommorna som jag inte får bort. Hoppas på att det lossnar i tvätten! I övrigt följde jag KokaLals förträffliga applikationsguide.

Stooor blomma på rumpan också...

Mönster: Överdel och ärmar från Ottobre design 1/09, underdel från body ur garderoben. Storleken är 74/80 cl.

Material: Svart collegetrikå från Ohlssons tyger, orange muddväv från Tygverket, blommigt bomullstyg från Panduro. Vliesofix (och bakplåtspapper) för att stabilisera applikationen.

Plus: Att jag sytt en body! Ja, att jag faktiskt genomförde det, från början till slut. Och att jag äntligen testat på att sy applikationer såklart. :)

Minus: Jag höll på att ge upp flera gånger då jag hade en massa problem med att tråden gick av hela tiden när jag sydde och tygbitar till halsringning och benfåll var ständigt för korta!? Det blev riktigt fula sömmar synliga på insidan nere vid benöppningarna. Andra minus är ju att bodyn verkar vara lite tajt i benöppningarna och att jag inte får bort bakplåtspappret på baksidan av applikationerna! Kanske i tvätten som sagt...

5 kommentarer:

Roblin sa...

Du gick verkligen "all in" på detta projekt!
Supersöt blev den och vad många och fina applikationer!
Hoppas att tvätten löser problemet med pappret och sedan så kan du ju ge tusan i att knäppa alla tre knapparna i grenen om det är trångt där - är ju ingen som ser det oftast :-D

Anonym sa...

åh va fiin! Och vilken söt modell! :)

Lattjo liten pryl sa...

Tack ska ni ha! Jaa, jag vet... jag kan vara lite sådär "ska det vara så ska det vara ordentligt" ibland! Hehe, det ser man ganska tydligt på blomman där bak...
Har inte tvättat bodyn än! Återkommer med resultatet när jag gjort det. :)

~ Linda
PS. Kardemummagumman, modellen har jag också gjort själv! ;)

Krimskrams sa...

Jag vet inte vad som gör att bilder blir klickbara eller inte. Jag brukar förminska mina bilder till ca 25x25cm. Det kanske du kan prova?

Härlig body du har sytt! Jag gillar kombinationen svart med färgglada applikationer :-)

Kool Inka sa...

Gud, så fint det blev. Fina färgkombinationer.