torsdag 19 mars 2009

18 mars är en dag vi gärna firar!

Vår dotter Sibel fyllde 1 år igår!
Hurra, hurra, hurra!!!


Nu har vi inte längre någon bebis här hemma. Per definition är hon alltså inte längre något spädbarn. Vår lilla bebis har blivit ett litet barn, ja, en liten flicka! :) Det ligger verkligen inrotat i en nu att kalla henne för "bebisen", men det blir till att tänka om där. Hon firades såklart med pompa och ståt :) av nära och kära med ballonger, blommor, tårta och en massa presenter.

Med tusen enkla tulipaner... på bemärkelseda'n...

vi har den äran, vi har den äran att gratulera!

Made by 'mama picasso'...

Tårtan var lite av ett experiment. Första gången jag gjorde en med marsipanlock. Jag hade velat ha lite mer tid över till tårtdekorationen, för jag tycker det är himla kul egentligen. Men den här gången fick det bli text i rosa kristyr som en snabb lösning. Ett tips är att läsa på kristyrtuben innan du krampaktigt börjar pressa fram kletiga bokstäver!!! Om man värmer tuben i varmt vatten först så går det lättare att trycka ut kristyren och då kanske din text blir lite snyggare... ;)

När Sibel fyllde 3 månader i somras firade vi också med tårta, jordgubbstårta såklart! Den såg ut såhär:

...och smakade ljuvligt!

Hon såg lite skeptisk ut när hennes pappa bad henne blåsa ut ljuset...

...eller var det dom stora, läskiga, taggiga, rosa bokstäverna kanske...? :)

...men det var som bortblåst när hon sen fick köra ner fingret genom marsipanlocket och kleta runt lite granna innan hon tog sin första tugga av tårtan... :) Mmm...

Farmor kom med en rolig hemmasydd present.

Hon kallade den för "bandmasken"!! :o)

Jättefin tycker jag! Tröjan på nallen nedan har jag själv sytt och den blev klar igår morse så därför tyckte jag det var passande att ge den i 1-årspresent. Den blev faktiskt riktigt fint sydd den här tröjan. Stor på tösen, men den passade utmärkt på nallen hon fick i present! :o)

Hon kommer kunna ha den på dagis i höst. Jag syr just nu på ett par hängselbyxor som matchar tröjan i färg och storlek. Den byxan innebär bland annat att jag kommer sy mina första knapphål... Läskigt! ;)

Mönster: Ottobre design 1/09, Muksis trikåtröja, storlek 80 cl. Samma mönster som i tidigare inlägg fast med ficka på framsidan.

Material: Brunprickig trikå och turkos muddväv, båda stuvbitar från Tygverket.

Plus: Att det märks att jag lär mig och blir bättre på att sy! :) Det går framåt med andra ord.

Minus: Att det prickiga trikåtyget inte var av så värst bra kvalitet. Det blev små hål där man nålat eller sytt fel.

9 kommentarer:

Kool Inka sa...

Grattis till "flickan" i efterskott. Hon kommer vara jättesöt i tröjan!

Roblin sa...

Superfin!
Vad du är duktig!
Ser verkligen fram emot hängslebyxorna du knåpar på.
Förresten, är tröjan i "killmodell" eller "tjejmodellen" enligt Ottobre?

Lattjo liten pryl sa...

Oj, du... det har jag inte ens tänkt på! Gör sällan det. Men när jag kikar i tidningen så är det i så fall säkert en killmodell..? De har klätt en liten Kasperi i tröjan. Samma mönster finns för att sy en trikåklänning.

Anonym sa...

Hej!
GRATTIS Sibel!!

GRATTIS Mamma!! Du vann en flaskhållare från Kronan!! :D

Skicka mig din adress, så kommer paketet direkt från Kronan!!

Anonym sa...

Jag godkänner ju mina kommentarer, så du kan lämna din adress där.. :D

Lattjo liten pryl sa...

VA!? :D Oj, oj, oj.... *jippiii!!!*

Krimskrams sa...

Grattis Sibel! Våra små är ju nästan exakt lika gamla. John fyllde ett den 12 mars :-)

Krimskrams sa...

Ska bli roligt att se dina hängslebyxor när de är klara!

John går med gåvagn och står upp utan stöd, men går inte själv ännu. Vi har sagt "nu går han när som helst" i månader känns det som :-D

LillaBarn sa...

Grattis i efterskott till lillan... Våran stor-flicka är två och ett halvt,men jag kallar henne fortfarande baby,det kommer jag nog göra tills jag lägger näsan i vädret...
Tyget köpte jag för nästan två år sedan på Spotlight här i Australien fast de har inte sålt det på ett bra tag nu. Har sett det några gånger på eBay dock, så kan vara värt att kolla upp kanske?? Önskar jag hade köpt mer, men jag hade inte ens en symaskin när jag köpte tyget... Vad duktig du är på att sy :-)