lördag 7 mars 2009

En fläkt av svunna tider

Ibland får man en tillbakaglimt in i svunna tider genom kvarlevor såsom till exempel örngott, påslakan, gardiner och barnkläder. :) Här är några retro textilier som jag hittade (eller fick) i höstas och bara inte kunde vända ryggen. Jag har en tanke bakom varje liten stuvbit vad det ska bli för något...kjolar, klänningar, jackor, foder m.m.
Skoj! Skoj!

Men det tyg jag är allra mest förälskad i är det här:

Det förtjänar därför att visas upp med egen bild. :) Det är av lite kraftigare vävd bomull. Jag tänkte att det skulle bli en fin jacka av den bland annat. Måste bara hitta ett passande mönster innan jag kan sätta saxen i tyget.

På tal om retro "prylar"... Idag köpte vi en urgullig ultraretro jumpsuit (kan man väl kalla den för?) i en second hand-butik nära där vi bor. Den är av jättefin kvalitet och sitter jättebra på lilla S. Ja, den är så söt så till och med sambon smälter och blir lite nostalgisk... ;) (Vi är 70-talister båda två.) Den var helt klart värd sina 75 kronor! Här är lite bilder:

Utsvängt var det här! Åsså stilig krage och allt.

Kolla in det snygga snittet över blöjbaken. Såå sött! :) Tyget är stretchfrotté tror jag och mönstret på överdelen är koalabjörnar.

Det roliga är att jag såg plagget redan för en månad sedan när jag var i butiken ensam med S, men vågade inte köpa den då ifall den inte skulle passa henne. Men idag hittade min sambo den helt på egen hand och då förstod vi båda att det var meningen att vi skulle ge jumpsuiten ett nytt hem!! :D
En liten koalabjörn gömmer sig där under bordet....

4 kommentarer:

Bumblebee sa...

Kul att du gillade mina jackor. Mönstret är ur ottobre 3/2004 fast jag har förlängt den en aning och satt muddar i ärmsluten.

Krimskrams sa...

Vilka härliga tyger du fått tag på! Jag sitter nästan med näsan mot skärmen för att kika på de, synd att du inte har klickbara bilder ;-)
Underbar koala-jumpsuit också!

Ja du gissade helt rätt angående skogstyget i min blogg. Det är tänkt att bli en höstjacka faktiskt!

Roblin sa...

Men vilken söt liten koala! :D

Härligt att du har planer för alla dina tyger - det har inte jag med mina. Eller idéer har jag men de ändras från dag till dag.

Läskigt med stå på munnen incident sådär, det känns som så himla mycket blod när det blandas med saliven också. Hoppas det gick bra med S!

Bara att sno åt sig av tävlingarna - men vinner du så får du dela med dig ;-)

Lattjo liten pryl sa...

Jag lovar...*med fingrarna i kors*... ;)