måndag 2 mars 2009

Förklädesklänning... till vem?

Hejsan halloj! Nu har jag äntligen hittat tillbaka till min blogg. Det enda jag har uppdaterat på sidan, sedan mitt senaste inlägg om dagiskassen, är listan över andra sybloggar jag läser... men så igår satte jag mig vid symaskinen och sydde ihop en liten klänning. :) Det var som en lattjo test av det "mönster" (eller snarare urklipp) som följde med stuvbiten som jag fodrade dagiskassen med. Jag ville se hur den blev.

Såhär blev den tydligen!

framsida

baksida

Ja, och nu har även jag skaffat mig de där små roliga namnbanden som är som ett lattjo litet smycke man ibland vill pryda sina kreationer med! Så himla gulligt! :) Jag vet inte hur nöjd jag är med själva designen av namnbandet däremot... Det kan mycket väl bli ändrat nån gång framöver om jag kommer igång ordentligt med hobbysömnaden.


Tyget är från Åhléns, likaså tyget som jag har använt som kantband i ärmhål, halsringning och fåll. Jag klippte till kantbandet själv av det röd/vit-prickiga tyget och det var inte helt lätt att sen få det på plats! Jag lärde mig som vanligt ett och annat, som man brukar när det är första gången man gör något. Det ÄR faktiskt rätt så noga att man klipper till kantbandet/snedsremsan rak och på helsnedd, det vill säga diagonalt mot trådriktningen. Det lyckades jag väl sisådär med, fast man ser att prickmönstret liksom skruvar sig runt med tyget :) ...men att sen pressa snedremsan när man ska kanta med den är ju så himla jobbigt om man inte har något bra kantbandsverktyg... så jag nålar givetvis på snedremsan och syr fast den direkt och då blir det lite knepigt att få den snyggt på plats sen!

Angående storleken på mönstret så är jag inte helt på det klara med det än. Jag skulle gissa på typ 68 cl kanske!? Min dotter klär bäst i 80 cl numera, men jag var ju såklart tvungen att testa kjoltyget på tjejen. Jag vet inte, ibland såg den ut att sitta som en smäck, men så i nästa rörelse var den för liten igen. Jag får försöka jämföra mot nåt gammalt plagg kanske.


Det här var ett kul litet projekt som resulterade i en lattjo liten pryl ;) som inte riktigt passar min tjej. Kanske blir den en framtida present till nån liten nyfödd flicka... vem vet! Qui vivra verra!

Näpp, nu måste jag väcka busan på bilden där... för vi ska iväg på babysim! :o)

3 kommentarer:

Anna-Snoddas sa...

Jättesöt! Gillar tygvalen! :)

Roblin sa...

Vilken söt!
Det pricka tyger var ju verkligen fint! Lite svag för prickar och ränder även om jag aldrig kan bestämma vad jag ska sy av det.

Hehe, det är svårt att välja vad man ska sy av sina tyger. Vill ju inte sätta saxen i det och så blir det inte bra :-O

Byxmönstret kommer från Ottobre med en och annan omarbetning. Fast nu har jag ett par varianter av det eftersom jag hittade på en omvänd byxa också.

Anonym sa...

Gud så söt!
Vad duktiga ni är som syr och donar..

Glöm inte gå in och tävla hos mig.. :D
http://rhu.blogg.se/2009/february/vinn-en-flaskhallare-fran-kronan.html