fredag 13 mars 2009

Ugglor, ugglor, ugglor... åsså en liten snigel!

Jag har börjat komma in i lite mera flyt i sömnaden. Hm...tja, det vill säga att jag har förstått lite bättre hur jag får lov att fördela tiden. Jag ritar ut mönster en dag, klipper ut dem i tygerna en annan och syr en tredje! :o) Ibland har jag tur och hinner göra två av tre steg på en och samma dag. Igår blev den här tröjan sydd!


Det är samma mönster som överdelen till min första body. Jag gillar verkligen "kuvertöppning" på tröjor/bodies! Det är så smidigt att trä över huvudet och man slipper oron över att banka i tryckknapparna fel.


Fast jag har ju en rätt så händig sambo här hemma som gärna bankar i tryckknappar snyggt åt mig... Han är verkligen underbar och hjälpsam på många sätt min kille! När jag sydde denna tröja gjorde jag fel ett par gånger och svor och slet mitt hår. Då kommer han som en räddande ängel och säger: "Men jag kan sprätta åt dig, älskling!" Haha, önskar ni inte alla att ni hade en sån sprättängel (?) hemma hos er också!? ;-) Jag hade sytt en lång sån där sick-sacksöm i microformat, ni vet? Extra jobbig att sprätta i ett trikåtyg. Första gången jag sydde fel hade jag inte sambon hemma, så jag blev några hårstrån på skallen fattigare och lade tygbiten åt sidan för att sen helt enkelt klippa ut en ny del som jag givetvis senare sydde fel i också. *GrrRrr!*

Men till sist blev den klar och jag blev jättenöjd!! Vad lillskrutt tyckte om tröjan det får vara osagt, men jag kan visa er den här bilden... ;)

Tja, den duger väl att dreggla ner den här också...

(Den sitter väldigt bra på henne, men jag tror att hon spänner bak axlarna på bilden så det ser kanske lite konstigt ut.)

Jag sydde förstås också på mitt lilla namnband från minanamnband.se! Jag beställde dem med en liten gullig snigel på, för vi gillar tydligen sniglar i den här familjen. Särskilt den här lilla snigeln på You Tube är "vi" alldeles tokiga i.

Såhär ser namnbandet ut på lite närmre håll:

Rosa snigel...

...en lattjo liten pryl!

Mönster: Ottobre design 1/09, Muksis trikåtröja, storlek 74 cl.

Material: Svart trikå + uggletrikå från Ohlssons tyger, svart muddväv från Tygverket.

Plus: Att jag har upptäckt en alldeles ypperlig tryckknappsbankare och sprättängel i min sambo! :D Att tröjan blev så fin och satt så bra!

Minus: Skulle i så fall vara att muddstorleken verkade ha blivit fel!? Jag fick dra nåt alldeles otroligt tyckte jag för att sträcka ut mudden så att den skulle räcka runt hela ärmöppningen. Det gjorde naturligtvis att ärmsöm och muddsöm hamnade helt snett gentemot varandra. Minus ger jag också ett par andra småsaker, som tex att jag använde "fel" söm när jag sydde fast ärmarna. Använde liten sick-sacksöm istället för overlocksömmen som jag brukar. Men dessa "minus" känns som en fis i universum mot hur nöjd jag blev med tröjan! :)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Den blev ju jättefin, söt tösabit också!!

Roblin sa...

Så bra den blev!!!
Jag antar att bilden på S är tagen i vardagsrummet och att det är den tapeten ni har svårt att finna matchande möbler till? Förstår det :-D

Oh så fin S är, gosskruttan!

Lattjo liten pryl sa...

:P Hihi, jodå det är den tapeten! Den är fin, men svåååår.
Vad skulle du ha för möbler/tavlor/hyllor på en sån vägg?

Hm... kanske fel forum... :)

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Tipsar dig som redan är med o tävlar hos mig att Tant dratt igång ännu en tävling:

http://uj76.blogspot.com/2009/03/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart_15.html

Kika gärna in =)

Husfrun på landet sa...

Å nu kan jag kommentera :D jippie yey :)
Tröjan blev jättefin!! Gillar tyget OCH modellen :)
Och din namnlapp är ju jättefin, kul med tre raderm har nog inte sett det tidigare. Very najs :)

Ojoj, jag kommer inte ihåg allt jag skrivit tidigare gånger, men tar igen det i nästkommande inlägg :)

Lattjo liten pryl sa...

Pumla: De e lugnt! :-D Jag blir ju alldeles varm i kroppen av bara det här inlägget så det räcker och blir över för lång tid framöver!! ;)

Krimskrams sa...

Så fin uggletröja och din namnlapp är ju bara för söt!

Terese sa...

Hej! vad kostar dom namnbanden? och hur många beställde du?

Tacksam för svar i min blogg.