fredag 23 januari 2009

Att måtta sömsmån med?

Jag gjorde mig en egen "pfiffikus" ...på ett högst primitivt sätt. Jag har så svårt för att hålla mig till ett visst mått på sömsmån när jag klipper till tyg har jag märkt. Så jag behövde hjälp och det fick bli i form av en pappersremsa! :D Jag gjorde den ganska lång så att man lätt kunde hålla i den och föra den längsmed mönstermallen.



Jag gjorde den 3 cm bred och så att jag kunde vika in den till 2 respektive 1 cm bredd. Normalt har jag 1 cm sömsmån, men i ärm-/ben-slut och livets nedre kant kanske man vill fålla upp och då är 3 cm rätt bra sömsmån.

Den underlättade avsevärt för mig den här lilla pappersbiten, men jag är naturligtvis nyfiken på just en sån där pfiffikus och vad den mer kan vara bra för. Är det nån som har nåt liknande tips så får ni gärna berätta!! :o) Alla små (och stora) tips emottages tacksamt.

2 kommentarer:

Krimskrams sa...

Hej hopp!
Tack för kommentarerna i min blogg. Jag vet inte om jag tidigare har kommenterat i din blogg, men jag har varit inne och kikat i alla fall! Jag måste säga att du har en härlig kombination av sömnad och humor i bloggen, så nu hamnar den bland mina favoriter :-)

Krimskrams sa...

Jo, jag skulle ju också säga vilken smart idé för att hålla koll på sömsmånen!