lördag 3 januari 2009

Sänghimmel till spjälsäng

När jag var gravid hade jag tänkt sy en egen sänghimmel av lintyg som jag hade köpt. Jag köpte tyget en fredag i mars (2008) och tisdagen veckan därpå blev jag mamma till en liten ängel... :) Sänghimmeln fick vänta! Jag hade liksom en massa annat viktigt att tänka på och månaderna gick så småningom ...vår bebis blev plötsligt nio månader gammal och det började närma sig jul!

Strax innan jul blev sänghimmeln äntligen sydd och upphängd! Det var min sambo som till slut tog tag i projektet. Han gillar verkligen att sy han också! :) Jag fick först visa och förklara hur jag hade tänkt mig sänghimlen, och sedan satte han igång att sy lååånga raksömmar! :D

Oj, så fint det blev!!!
Den är sydd i naturfärgat halvlinne inhandlat på Ohlssons tyger. Det broderade partiet på "ytterkanterna" är egentligen en gardinkappa som fick smycka den här sänghimlen istället. Kappan är lite tjockare och gör det faktiskt lite mörkare när sol och ljus från sänglampor lyser på lilla S. Så den är inte bara fin att titta på, den är funktionell också! Den är upphängd på ett fristående stativ för sänghimmel som finns att köpa på Babyland bland annat.


Visst hade vi kunnat köpa ett färdigsytt och framförallt billigare exemplar i affären, men hur kul är det när man kan göra något helt unikt och eget liksom!? ;D Vi kikade istället på hur de är sydda och så gjorde vi vår egen. Det var lite knep & knåp att få till rätt längd och "rynket" upptill för att inte tala om öppningen bak på stativet som syns på bilden ovan. Själva "ringen" som sänghimlen hänger över öppnar sig nämligen baktill, så där måste man lämna en öppning i tyget.

Det blev verkligen ett riktigt lyft med denna sänghimmel!

2 kommentarer:

Sandra -Vildkatten sa...

Vilken bra idé att göra en egen sänghimmel. Är lite inne på att köpa en för att mysa till det. Men man kanske man skulle göra en egen istället. Just upphängningen är ju lite klurigt. Din var verkligen mysig.

Ida - Vardags och gravidblogg:) sa...

Åh är också inne på att göra min egen sänghimmel! Men känns så svårt :) Super fimt!