onsdag 14 januari 2009

Premiär för "publikfrågan"! :)

Nybörjare i sömnad som jag är så har man ju en massa tankar och funderingar kring sin nya hobby. Det är inte alltid man har någon att fråga och ta hjälp av. Istället för att sitta ensam på kammaren och undra tänkte jag att jag kunde slänga ut lite frågor här till mina kära läsare! ;) Alltid är det väl någon som har en minut över och hinner svara. De första frågorna är enkla!

När du köper tyg...
hur mycket köper du i regel av det tyget då?
Hur brukar du tänka kring ditt tygköp?

Tack för ditt svar! :o)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänka när man köper tyg?
Det låter överdrivet :-D

Beroende på vad jag tänker när jag ser tyget köper jag olika mycket, men sällan sällan mer än 2 m. Skulle vara om det är något väldigt billigt som kan användas som övningstyg eller att fodra med.
Beställer jag över nätet blir det oftare mindre bitar för då är man inte rikigt hundra på hur det är i verkligheten.

Heimlaga sa...

Tänker jag barnkläder köper jag åtminstone 1 meter. Tänker jag vuxenkläder köper jag ofta 2 meter om jag inte vet vad det skall bli. För en vuxentröja behöver du av ett normalbrett tyg(140cm) i allmänhet livlängd+ ärmlängd. Är det stuvar så köper jag i allmänhet hela biten.
Jag har sällan ångrat något tyg jag köpt, desto oftare det tyg jag inte köpte eller köpte för lite av...

Sandra -Vildkatten sa...

För att sy barnkläder så är nog en meter att rekommendera. Men det beror ju på vad man tänkt att sy av tyget. Vill man inte ha en massa över om man syr yttepyttigt så kan man ju kolla igenom mönstret vilka längder man behöver innan man köper sitt tyg.

Lattjo liten pryl sa...

Tack för era utförliga svar!

Själv har jag nog tänkt som Linda ovan hitintills, men har börjat gå över i att tänka mer specifikt på vad det är jag ska sy och mer exakt kring tygåtgång osv. Men det är lätt att "bara köpa på sig" av ett tyg man gillar när man inte har haft nåt direkt tyglager hemma att tala om innan...