fredag 16 januari 2009

Tajts till tösen...


(o: Tjolahej, vilken grej! :o)

Jag gav mig på det blommiga trikåtyget igår och det bidde ett par tajts! Till dessa använde jag mig av mönster ur Hanne & Sofie Meedoms ypperliga sömnadsbok "Barnkläder" som jag lyckats låna på biblioteket. Den hade fantastiskt nog mönsterarken intakta och jag ägnade faktiskt hela onsdagen åt att rita av alla "former" och storlekar. Jag säger bara *puuuh* vilket jobb det var!!! Men mitt mönsterarkiv har ökat från ingenting till en "nätt liten hög" med mönster nu... Från små bebiskläder i storlek 56 cl till stora barnstorleken 98 cl. Jag är så nöjd med min prestation, men min hand, min arm och min rygg är inte alls lika nöjda över arbetet som tog sin lilla tid... Nu kan jag i alla fall tyda dessa mönsterark i sömnen!! Haha!

Meedoms mönster finns i "tajts", FORM 1 (för åtsittande kläder av tunna elastiska tyger), FORM 2 (för löst sittande kläder sydda i de flesta sorters tyg) och FORM3 (för ytterplagg av tex lite tjockare material). Tajtsen som jag ville visa sydde jag i storlek 80 cl och de blev alldeles för långa. Vår 10-månaders tjej ryms fortfarande i storlek 74, men börjar så smått gå över på storlek 80. Nu är säkert Meedoms 80 cl ännu lite större än så, de blev liksom jättelånga i benen, plus att jag lade på benmuddar på redan långa ben. I midjan hade jag tänkt mig att det skulle räcka med mudden, men den blev så löst hängande så jag bestämde mig för att sätta dit ett resårband inuti mudden. Jag måttade runt magen och lade på 1 cm i sömsmån. Men sen tog experimentlustan (läs: min käre sambo) över och fick mig att sy ihop två 1,5 cm resårband till ett 3 cm brett istället. :)
Det fyllde ut midjemudden väl men blev tyvärr lite för stelt och tajt på "lilla" magen. Jag var lite för snål med resårens längd plus att det blir mycket stelare när man använder två resårbitar på det sättet. Det ser ut som att jag kanske får lov till att sprätta lite till... Tänk att det kan sprättas så mycket på ett sånt litet, litet plagg!? Jag hade lite otur med att undertråden tog slut och sen gick tråden plötsligt av, och så blev det lite snett och vint ibland på ställen där jag ville fixa det snyggt. Ja, då får man helt enkelt sprätta lite... som straff för att man vill vara noggrann! ;)
Fast trots att man försöker vara så noggrann så blir det ju fel ibland. Midjemuddens söm skulle jag placera MB (mitt bak) men den hamnade förstås MF! ;) Det retar mig lite...

I stort är jag helnöjd med själva arbetet med dessa tajts. Jag ser fram emot när S har vuxit till sig på längden bara för att kunna bära dem med rättvisa, så att säga...hihi! Till dess kan vi faktiskt vika upp byxbenen ett par varv...

Mudden nere vid foten sitter fint kring vristen. Det var enkelt att få till storleken på muddväven när jag skulle klippa till den. Det var bara att kika på Meedoms tjusiga tabell över muddvävslängder. Där stod klart och tydligt att för muddväv till plagg enl. FORM1 i storlek 80 cl ska man klippa till en bit på 17 cm (exkl. sömsmån). Oh, vad jag gillar såna tabeller! Det fanns inte till midjemudden, men då kikade jag istället på tabellen för midjeresårlängder... ja, förutom att måtta på originalet då... :D

Man kan se det här som en första test mer eller mindre. Nu vet jag ju hur jag ska göra och hur jag vill ha det till nästa par tajts som jag syr.
Till dess...
...ajöken! :)

5 kommentarer:

Roblin sa...

Vilka fiiiina!! Kommer sitta prefekt nu i vår/sommar ju.
Är det inte så att alla Meedoms plagg är tänkta för resår och att man därför måste kapa dem endel om man sätter mudd istället?

Jag tänkte också ge mig på att sy tajts någon dag, men inväntar Meedom (och en annan bok jag köpt för på min bibbla har de ju inte dessa guldgruvor :-( )
Just nu syr jag ett par tossor i finecord och det ska bli spännande hur de slutar! Haha

Förresten, nu när du ritat av så många mönster - hur förvarar du dem??

Husfrun på landet sa...

Dom är suuuuuperfina, härligt vårtyg :)
Jag har lånat hem Meedom, nu ska här mallas.

J sa...

Åh duktig Linda!!!!

Jag har utmanat dig i min blogg :-) Kom igen!

Lattjo liten pryl sa...

Linda: Aha! Det har jag missat helt det där med Meedoms plagg och resår. Men så verkar det ju vara... Mönsterhögen har jag lagt i en av de genomskinliga plastbackar jag köpt på IKEA att förvara mina tyger i. Tossorna blev förresten underbart söta!!

Pumla: Kom ihåg att ta välbehövliga pauser i mönsterritandet!! ;)

Teresia: Tack! :) Jag antar utmaningen.. Mitt bidrag kommer så småningom.

Hmm.... jag gillar att man kan svara i sin egen blogg såhär, men frågan är om nån nånsin läser svaren!! :D

Roblin sa...

Jo, det där med svaren i sin egen blogg är smidigt, fast jag kommer aldrig ihåg vart jag kommenterat så jag går aldrig tillbaka :-)

Men nu såg jag att du hade frågat, så jag tänkte svara om Livsens overall :-) Den är precis som du trodde marinblå och tossorna rosa. Tanter blir mycket förvirrade av denna kombinatonen och vet inte vad de ska tro :-)