onsdag 7 januari 2009

Tygförvaring

Svärmor fyller år i maj och nu senast när hon hade öppnat sin födelsedagspresent sa hon en smula besviket till mig att "Du sa att jag skulle få mina visitkort." Eh...tja, så blev det inte julen innan och inte heller till födelsedagen förra året. Men inför den här julen fick jag äntligen tag i bilder på henne där hon sitter och drejar så att jag kunde göra visitkorten åt henne.

~*~*~*~*~*~

Det blev en väldigt enkel variant med kontaktuppgifter till vänster och bilden till höger. Resultatet såg ut ungefär såhär:


Jag hittade visitkortspapper billigt på Media Markt. 49kr för ett paket med 15 ark. Jag gjorde som så att jag skapade en bild i Photoshop, innehållande både texten och bilden, och sen gick jag in i Word och skapade visitkorten.


I Word går man in i menyn under 'Verktyg' - 'Brev och utskick' - 'Kuvert och etiketter...'. Man måste själv välja rätt storlek på sitt visitkort under knappen 'Alternativ...'. Därefter trycker man på knappen 'Nytt dokument'. Då skapas en sida som är uppdelad i rutor. Här väljer man 'Infoga' i menyn - 'Bildobjekt' - 'Från fil...' och sedan börjar det flera timmar långa pysslet med att få bilden att hamna rätt i rutan så att det ser snyggt ut i utskriften.

~*~*~*~*~*~

När hon ställer ut eller står och säljer sin keramik så brukar hon ha lappar med kontaktuppgifter liggandes på ett bord. Så i sista minuten, (...och då menar jag verkligen sista minuten, för det slutade med att jag satt dan före dopparedan och sydde...) bestämde jag mig för att visitkorten skulle levereras i en "förvaringspåse" som jag skulle sy! :) Det var ett roligt litet projekt, men det var ju första gången jag sydde nåt sånt så det tog förstås lite mer tid från de andra julbestyren än vad vi hade räknat med. Jag följde en beskrivning på en av sybloggarna som jag har länkat till. Jag minns inte vilken just nu, men jag lovar att länka till sidan när jag hittat dit igen. Annars kommer här min egen beskrivning.

~*~*~*~*~*~

Först bestämmer man vilka mått man vill ha. Jag klippte ut en botten för insidan och en för utsidan av två olika tyger (svartmönstrat och enfärgat vit) med en diameter på 16 cm. Jag lägger alltid till 1 cm sömsmån.

Därefter klippte jag ut två rektanglar av inner- och yttertyg, som man sedan ska sy ihop till två cylindrar. Viktigt att komma ihåg är att man i den ena cylindern måste lämna en öppning (ungefär 10 cm?) där man i slutändan ska trä igenom alltihop när man vänder ut och in på tygpåsen.
Rektanglarnas längd räknade jag ut med gammal hederlig matematik; diametern x π (det vill säga 'pi') som alltså är 16 cm x 3,14 = 50,24 cm. Fast så exakt är man ju sällan när man sätter saxen i tyget att man får till de där 0,24 cm ;) Så det fick förstås bli lite på en höft… och det märktes kanske lite sen när jag sydde ihop cylindern och bottenplattan, att jag "höftat" rätt friskt, för då fick det bli lite rynk runtom, fast det tyckte jag bara var snyggt till just den här påsen.

Höjden på rektangeln är det som blir höjden på påsen. Det bestämde jag bara något på måfå, så den fick bli 15 cm hög. Den behöver ju inte vara så hög om man bara ska förvara små visitkort i den! Fast vill man kunna vika ner kanten som på bilden så bör den ju vara lite högre.

När de två cylindrarna av inner- och yttertyget är sydda så syr man fast bottenplattorna till varje cylinder så att de blir som enkla, ofärdiga förvaringspåsar så att säga. Därefter syr man ihop inner- och ytterpåse i ovankanten. Det är den här biten som kan vara lite trixig för en nybörjarhjärna att fatta! ;) Men efter mycket vridande och vändande så fick jag till slut ihop de båda påsarna i kanten upptill och kunde vända ut-och-in på innerpåsen så att den låg med rätan synlig inne i ytterpåsen… ehum… Nån som förstod nåt av det här?? :D Jag kanske ska tänka på att fota eller rita bilder som jag kan ta till hjälp när jag vill vara såhär pedagogisk…

Tyget har jag köpt på IKEA och jag fullkomligt ä l s k a r det… så det lär bli en hel del annat sytt i samma tyg! Nu användes det till hela förvaringspåsen, alltså både som inner- och yttertyg, men man kan förstås välja ett annat tyg till insidan om man vill. Kan va snyggt när man sen viker ner kanten och tyget man har valt till insidan blir synligt utanpå. Till bottenplattan på insidan, :)där det alltså var tänkt att svärmors visitkort skulle ligga, använde jag ett vitt bomullstyg.

Inte vet jag vad svärmor tyckte om varken visitkorten eller tygförvaringen för hon sa inte så mycket, men det var i alla fall kul att både göra och ge henne en riktigt hemgjord julklapp. ;)

Kanske kommer tygpåsen användas mest som mössa...?


Hursomhelst...

Det här att skapa och producera eget är verkligen lattjo!
Men när ska jag våga mig på alla de där barnkläderna jag vill sy! :o)
~*~*~*~*~*~
(Tillägg 2009-04-09: Jag fick idén till tygförvaringen från med nål och tråd!)

1 kommentar:

Roblin sa...

Oh, nu slarvade jag bort min kommentar!
*b*js*

I vilket fall som helst! Fin förvaring och jättefin sänghimmel!
Jag ser fram emot dina kläder och mer inspiration i sydjungeln!