onsdag 21 januari 2009

Det bidde en tröja också!

Det har hänt igen! Min symaskin har producerat något till lilltjejen... :)

Det blommiga trikåtyget som säkert gav upphov till vårkänslor hos flera av oss fick även agera raglanärmar i en tröja. Eftersom jag sytt ett par tajts i storlek 80 cl tidigare så tänkte jag att jag matchar den storleken när jag gör en tröja också, därför är tröjan också lite för stor (som synes på bilden längst ner). Fast nu har jag bestämt mig för att sy ett par nya tajts. Mycket för övnings skull, men också för att jag vet att de redan existerande byxorna inte skulle bli bra om jag börjar sprätta upp dem.

Jag är dålig på att pressa sömsmånen efter att jag sytt och jag misstänker att det är en anledning till att det liksom "bucklar sig" lite i sömmarna och att det inte ligger "platt" och snyggt i tex halsringningen. Fast där måste man kanske sy fast sömsmånen med tvillingnålen till exempel för att inte halsmudden ska vika sig bakåt/utåt hela tiden? Fast det syns nog egentligen bara när hon inte bär plagget så det spelar ju ingen roll, men jag undrar om det här är något som man kommer undan när man syr med Overlock? Jag har inte riktigt förstått hur en sån maskin fungerar. Kanske lika bra det! Annars måste jag nog beställa en med detsamma...
Tajtsen åkte på för fotograferingen, men stackar'n tog sig om magen och protesterade högt för resåren sitter på tok för hårt där. Sötnos! Mamma ska sy nya "snällare" byxor snart!! Jag lovar...

Ärmmuddarna satte jag högre upp på tröjans ärm än där Meedoms ärmmönster slutade så att säga. Ärmarna är ju på tok för långa om man inte gör något åt det i mönstret och jag ville ha muddar i ärmslutet på denna tröja, så jag klippte helt sonika av ärmarna när de var färdigsydda, ca 6-7 cm upp och sydde sedan på muddarna där.

Fållen längst ner på tröjans liv (se bilden ovan) sydde jag med tvillingnålen.

Lilla S, 10 månader.

Även om vitt kanske inte är en färg man bör klä sin kladdmaja i generellt sett så... måste jag säga att jag är rätt nöjd med kompositionen av detta mitt första "2-dels set". :)

Mönster: Meedom, FORM1, 80 cl
Material:
Blommig trikå från Eurokangas + vit "collegetrikå"? och vit mudd från Ohlsons tyger.
Plus: Att jag äntligen fattat hur jag ska ta ut raglanmönstret och sedan sy ihop de olika delarna! + Att jag var pigg nog igår kväll (och natt..) för att sy!! Jag är så himla trött på kvällarna annars så jag orkar inget, även om viljan är hur stark som helst!

Minus: Att det är så tråkigt och jobbigt att pressa tyg (med strykjärnet alltså) när jag ska fålla tex...

Inga kommentarer: