måndag 12 januari 2009

Några textila favoriter...

Jag måste få visa fyra av mina tygfavoriter som jag har i min ägo.

Först ut är tre tyger som jag köpte när jag var i Finland senast och besökte mormor. Då passade jag på att lura med mamma och mormor till Eurokangas i Kotka. :) Åhh, varför stängde de ner Eurokangas i Kungens kurva? Why, oh why....? Det var verkligen en bra affär med stort sortiment och både trevlig och kunnig, men framförallt hjälpsam, personal. *suck* Bristvara idag enligt min erfarenhet tyvärr...

Nåväl, där hittade jag i alla fall ett roligt tyg med ödlor i härlig lite kraftigare orange bomullsväv. Jag ångrar att jag inte köpte mer av det bara. :( Hur långt kommer man med en halvmeter sånt tyg liksom? Jag har trots det massor med idéer för det här tyget... måste bara våga sätta saxen i det! ;) Det är design från Kinnamark som hittade hem till Sverige igen genom mig, haha!

Jag har lagt en femma på tygerna så man får
en uppfattning om mönstrets storlek.
Tyget i mitten är ett underbart mjukt och skönt trikåtyg och det köpte jag en hel del av så det ska nog räcka! Tyget längst ner av de tre fick det att vattnas i mun på oss alla tre. Muffins med choklad och strössel och körsbär och en massa godis! ;p Jag var helt enkelt tvungen att köpa en bit av det också, även om jag ännu inte riktigt vet vad det ska bli av det.

Det här tyget med John Blund-motiv fyndade jag på Tradera i höstas. Det är en gammal gardin med sex figurer och en gullig röd bollfrans nedtill. Jag hade tänkt att det skulle bli åtminstone två kuddfodral av det, men det är ju lite julkänsla över JB i rött och grönt så det känns inte som att det är nån panik att få det klart just nu precis. Det blir ett kul projekt att ägna sig åt i höst. Då står barnrummet klart och har förmodligen fått sin rättmätiga inneboende (dvs lilla S! och inte Kennie-kissen...). ;o)

4 kommentarer:

Husfrun på landet sa...

Åååå, har du John Blund, vad avis jag blir. Det är ju så rackarns svårt att få tag på idag.

Anonym sa...

Kul att du tittade in hos mig.
John Blundtyget är ju så fint! Men visst ser det ut som att han äter spagetti. hehe

Anonym sa...

Åh vilka fina tyger.
Ser ofta på finska sybloggar att folk är och handlar på Eurokangas.
Gillar verkligen trikån i mitten - den blir man glad av!

Lattjo liten pryl sa...

Ja, en massa olika retro tygmotiv som tex. John Blund, Dunderklumpen, Emil i Lönneberga och retro landskapsmotiv går verkligen åt som smör i solsken på Tradera har jag märkt. Jag vill som sagt inte tänka på den kartong full med påslakan med just Dunderklumpen och John Blund på som svärmor lämnade in på loppis till försäljning för ett år sedan... för då börjar jag nog gråhåhåhååtaaa!! *snyft*

Haha! Ja, han gillar nog pasta, John Blund. Han har ju käkat så mycket spaghetti att det tom. tittar ut under hatten! :D

Trikån i mitten ja... *glad* Få se om jag inte ska ta och sy ett par tajts åt lilltjejen av det tyget ikväll..hmm... :)